duiken en koh lanta

9 november 2016 - Tambon Sala Dan, Thailand

Daar zijn we weer. S'morgens Om 7:30 bakkie en ontbijtje op de kamer en richting de duikschool, daar aangekomen konden we nog even rustig aan doen want moesten nog even wachten tot het water wat hoger was. Een klein uurtje later konden we de longtale boot in en was het een 20 minuutjes varen naar de 1e duikstek. Dus plons het water in met onze duikuitrusting. Tijdens het afdalen kreeg maria haar rechter oor niet geklaard, dus een paar keer weer wat naar boven en uiteindelijk ging het goed. Mooie duik gemaakt en een zeepaardje gezien en heel veel soorten vis. Ook kwamen we meerdere Cat sharks (kat haaien) tegen die onder de rotsen lagen te rusten. Wat ook heel leuk was, we zagen een katinktvis en het mooie aan deze dieren is dat ze net als een kameleon telkens van kleur veranderen. Iedere keer als de ondergrond verandert veranderen zij in precies dezelfde kleur, echt mega gaaf om te zien. Mooie onderwater filmpjes en fotos gemaakt. Daarna zijn we weer naar het strand gevaren en kregen daar een lekkere lunch. Toen de boot weer in voor de 2e duik bij stonehenge. Dit zijn allemaal steile rotsen onder water. Toen we die kant op voeren begon het gigantisch te regenen en te waaien. 1 vrouw in de boot wilde niet meer duiken en zij vroeg of wij ook terug wilden, maar wij wilden niets liever dan het water in, want onder water regent het nooit en daar heb je ook geen last van de golven, en daar is het altijd lekker warm. Dus heb geprobeert om dat aan haar verstand te brengen maar is uiteindelijk niet gelukt. Dus heeft ze lekker een uur op de boot zitten koukleumen. Wij wel het water in dus, en daar hebben we zeker geen spijt van gekregen. Wat een SUPER MOOIE DUIK hebben wij daar gehad. Heel veel murenen gezien, het mooiste koraal dat je je kunt voorstellen en heel heel heel veel vis. Ook nog een grote school barracudas gezien echt top!
Toen we weer boven kwamen was het weer regen en wind, en dat vrouwtje was zo een verzopen kater, maar ja wie niet luisteren wil moet maar voelen. Weer naar de wal gevaren, nog even een biertje in de duikschool en toen naar walking street lekker eten. Daarna ben ik gezellig in een barretje gaan zitten en is maria naar een yoga les geweest, allebei ons ding gedaan zeg maar. We hadden afgesproken om op een bepaalde tijd weer allebei in het hotel te zijn, en dit is mij aardig gelukt dus helemaal prima.
Lekker even gedouched en toen lekker kreeft en vis gegeten. Een hele geslaagde dag dus.

De volgende morgen lekker lang op balkon gezeten met een bakje en een theetje voor maria. We moeten heel veel dingen regelen want morgen gaan we naar koh lanta. Dus moeten een boot en hotel regelen. Maria wist een tentje waar ze goeie wifi hadden dus daar zijn we naartoe gegaan. Hebben daar een huisje op het strand geboekt en gekeken hoe we het best de oversteek konden maken, nou er zitten genoeg aanbieders op het eiland die je naar koh lanta willen brengen, dus naar walking street en een winkeltje gezocht en daar tickets voor de speedbood gekocht voor de volgende morgen.
S'avonds hebben we ons opgeknapt en lekker gegeten in een soort barretje. Hier zat een thaitje te zingen, en dit was echt niet om aan te horen. Ik ben echt niet zo moeilijk maar mijn trommelvliezen zat op een gegeven moment een scheurtje in. Dit was het moment dat we besloten om maar een massage tentje op te zoeken, en de dag in alle rust af te sluiten.

De volgende morgen met brommertje naar de boot gebracht. Dit paste allemaal maar net omdat wij namelijk 2 koffers bij ons hebben waar onze hele huisraad in zit. En dan bedoel ik dus ook echt alles. Maria neemt nog net onze eigen koelkast en borrelbad niet mee.
Alles in de boot geladen en varen maar. Het 1e stuk was er niets aan de hand, maar nadat we de eerste gasten op een eilandje afgezet hadden verdaagden we in open zee en er stonden flinke golven. Wij zaten voor in de boot en maakten gigantische klappen, na een uurtje waren we helemaal gesloopt, en de schipper was niet van plan om er een paar toertjes af te halen. Nee hoor alle 750 pk s moesten er aan geloven. Toen we weer bij een eilandje kwamen om mensen af te zetten zijn maria en ik achterin de boot gaan zitten, nou dit scheelde de helft. En zo kwamen we 3 uur later niet dood, maar half dood op koh lanta aan.
Taxi brommertje geregelt en naar hotel, we hebben hier een prachtig huisje op het strand, heerlijk. Mooie ruime kamer koelkast alles er op en er aan en een heel groot strand die je bijna voor je alleen hebt.
Dus direct zwem kleding aan en een lange wandeling langs het strand gedaan. We zijn er trouwens wel achter dat wij best sportief zijn, alleen moet het wel een beetje opgeleukt worden. Een heel stuk op een loopband bij peter woord? Nonnie nonnie maar een kilometer of 7 over het strand, geen probleem. Thuis de trap op met een stofzuiger? Nonnie nonnie, maar hier 3 kriljard miljoen hondert naar een waterval. Geen probleem. Roeien bij keep fit op en machine? Nonnie nonnie, maar in een kajak door de mangroven, geen probleem!! Snap je ons punt? Afijn na de wandeling opgeknapt en naar een barretje in de buurt geweest, daar deden ze een spel met biljart en ze vroegen of wij ook meededen. 20 bath inleg en dan om de beurt 1 keer stoten en je had 3 streepjes, heb je er 1 in blijven ze staan zo niet 1 streepje kwijt. Nou ja gewoon een heel stom spelletje dus, ik ben meer van het echte werk...
De volgende dag een 3 wieller gehuurd want we gaan de waterval en vleermuisgrot bezoeken, dus die kant opgereden, konden de scooter neerzetten op een parkeergelegenheid en te voet verder. Hele mooie tocht door de jungle, niet te zwaar en heel veel mooie vlinders en leguanen gezien. Na een 3 kwartier waren we bij de waterval, echt prachtig, je kon er lekker onderdoor lopen en lekker afkoelen. En we hadden geluk dat het de laatste dagen vaak geregend heeft want nu kwam er veel water naar beneden. (Soms staat hij droog) lekker even gezeten en toen de terugweg aanvaart. Deze was nog veel mooier dan de heenweg. We hadden een andere route genomen en grotendeels door de rivier gelopen. Echt geweldig, of je in een sprookjesbos liep. Was net of het aangelegd in een dierentuin was!! Halverwege de grot bezocht, was ook heel gaaf. Ook veel vleermuizen gezien en mooie fotos kunnen maken.
Eenmaal weer bij de scooter een lekkere magnum gekocht en toen naar old village gereden. Dit is het oude stadje waar het allemaal begonnen is allemaal huisjes op palen en veel vissermannetjes. Heel leuk om even doorheen te lopen.
Doorgereden naar een strandje met allemaal regae barretjes, heel relaxt en even lekker gezeten. Toen aan een tafeltje op het strand gegeten, maria hed eend en ik een lekkere red snapper (vis). Toen naar ons hotelletje en opgeknapt. Hier zit een leuk tentje aan het strand genaamd the indian, de eigenaar is een indiaan en een hele leuke vent, en hij doet elke avond vuur shows, dus daar lekker genoten van de show met een lekker biertje en een wijntje. Echt een super gave dag gehad. En lekker bijtijds op bed.

8 november!!! Maria haar verjaardag.!! Lekker ontbeten op het strand en toen direct door naar een massage tent zo voor onze deur. ( ja ik ben wat hoor!) Toen even gekeken voor een duikschool, maar allemaal veel te duur. Dus zijn we doorgereden naar koh lanta noi. Dit is het noordelijke eiland en hier is weinig leven. Maar er zit hier wel een strand waar ik over gelezen had, en daar komt niemand... en dat bleek te kloppen. Een strand van wel 4 km lang en helemaal niemand, alleen wij. Nou je begrijpt wel dat wij onze winterkleren aangetrokken hebben en heerlijk zwemmen en genieten! We hadden de frisbee mee en lekker eten en drinken dus ons super vermaakt. Tot zonsondergang gebleven en nog even met de scooter over het strand gereden.
Savonds op zoek naar het feestgedruis om maria haar verjaardag knallend af te sluiten. Maar helaas de thaien rouwen nog steeds om hun koning dus dat zit er nog niet echt in. Hier vertel ik de volgende blog wat meer over.

Sawadee kap, en tot de volgende.

1. Grie:
    9 november 2016
    Man wat een avonturen! Gaaf hoor! Geniet ervan!
  2. Meta Fruytier:
    9 november 2016
    Genoten van jullie's verhaal... jullie genieten volop daar Alleen verdenk ik Jacob ervan dat hij dat spelletje niet kon en gewoon verloren heeft
  3. Marit Koffeman:
    9 november 2016
    Hahaha wat een top verhaal:) Heel gaaf allemaal, ik ben jaloers!
  4. Jannie Snoek:
    10 november 2016
    Leuk hoor, veel om later aan je kleinkinderen te vertellen, en dan is het ook nog echt waar gebeurd!