panama

1 mei 2022 - Sarapiqui, Costa Rica

ik was nog vergeten te vermelden dat we in puerto viejo bij een waterval geweest waren, nou we hadden een motorscooter maar het laatste stuk de berg op had hij het er aardig moeilijk mee. Gelukkig zijn we toch zonder te hoeven lopen boven verdaagd. De brommer neergezet en nog een wandeltochtje van een 20 minuten door de jungle. Aangekomen bij de waterval, bleek deze adembenemend mooi te zijn. Er waren nog 2 stelletjes maar die gingen ook weg. Dus we waren er helemaal alleen. onder de waterval kon je prima zwemmen en onze chris kon er zelfs staan. Verderop de rivier op waren allemaal natuurlijke glijbaantjes, dus chris heeft hem super vermaakt. Hij moest natuurlijk ook even schijten, en vond het hilarisch dat zijn drol van al die glijbaantjes afgleed. Toen we wat verder de rivier volgden, zagen we bij een kleiner watervalletje allemaal visjes die bij de waterval op wilden zwemmen, net als je met zalmen wel ziet, ook nog een paar mooie toekans gezien, en op de terugweg zagen we veel kleine rode boomkikkertjes, echt een super dagje dus...

Dan nu verder op bocas, we gaan naar red frog beach. Dat ligt op een ander eiland dus moeten we met de watertaxi, dat kost je dus een slordige $30 en dan nog even $5 pp omdat je over een paadje moet lopen dat van het enige resort op het eiland is. Dus $45 lichter en dan zit je op het strand, ok het moet gezegd worden dat het een prachtig strand is, maar ja. Het is uiteindelijk gewoon zand met daarvoor water, pittig water wel te verstaan. kijk je hoeft niet om de 5 meter te stoppen om een schelp of bierdopje tussen je tenen vandaan te peuteren, dat dan weer niet maar ach, je begrijpt mijn punt wel, alles is hier best wel rete duur, wat dat betreft zullen we blij zijn als je in azie weer vrij kunt rondreizen.. op red frog beach zijn best wel hoge golven, alleen direct aan het begin is een heel kalm stukje met wat rotsjes en super helder water. Hier kon chris ook heerlijk zwemmen en van de rotsen afspringen, voor paps was er een leuk strandbarretje dus al met al een geslaagd dagje weer.

De volgende dag stond er een tourtje op de planning. S'morgens bijtijds er af en eerst even naar het bakkertje, die heeft heerlijke cakejes en lekkere croisantjes en toen naar de speedboot. Na een kwartiertje kwamen we een school dolfijnen tegen en hadden we dus onze eerste stop. 1 boot ging snel varen en een dolfijn ging er in zijn hekgolf achteraan, en sprong telkens uit het water, heel leuk om te zien. Daarna zijn we doorgevaren naar een onbewoond eiland genaamd zapatilla. Nou dit was dus gewoon een bounty eiland zoals je ze normaal alleen op een anzichtkaart ziet, wit poederzand en blauw water dat wel met kleurstof bewerkt leek echt geweldig mooi. We hebben hier lekker 2,5 uur gerelaxed, beetje zwemmen en snorkelen, biertje doen en een rondje gelopen. En vooral heel veel foto's genomen. Op de terugweg lekker gelunched bij een restaurant op palen in het water, en daarna nog naar een rif om te snorkelen, dat vond chris helemaal geweldig, lekker samen met zijn va en moe. Heel veel gekleurd koraal en mooie vissen gezien. Al met al weer een topdag!!

De volgende dag wilden we lekker low budget naar starfish beach, met de bus dus. Nou dat was weer een avontuur op zich. Ten eerste kwamen we net aanlopen, toen we de bus voor onze neus zagen wegrijden. Dus een uur wachten tot de volgende gaat, daar dus ingestapt, maar hij vertrekt pas als hij vol zit. Nou toen wij dus al een paar keer dachten dat ie vol zat, dachten de mensen hier, daar toch anders over. Vol is hier dus echt vol, en dan bedoel ik RAMVOL! toen we eindelijk reden, bleek hij ook nog eens te pas en te onpas te stoppen. En telkens als we een vrachtwagentje of busje tegenkwamen werd er een schroevendraaier of tangetje of wat dan ook overgegeven. Na een half uurtje stopte de bus, en bleek dat we een kapot voorwiel hadden. Dus daar waren die tangetjes enz. voor. Een noodreparatie gedaan en karren maar weer. Na 1,5 uur kwamen we aan in op starfish beach (een stukje van 10 km) maar wel lekker goedkoop $5. Weer een heerlijk dagje op het strand gehad, en vlak voor we met de taxi boot terug zouden (gaan niet meer met de bus) zag een bevriend stel die we hier ontmoet hebben, een baby luiaard op de grond liggen. Waarschijnlijk nog maar een paar dagen oud, en per ongeluk de moeder losgelaten en uit de boom gevallen. Hij leefde nog wel en leek geen verwondingen te hebben. Luiaards zijn erg kwetsbaar op de grond dus hebben we enkele lokals er bij geroepen, die zijden dat de moeder mischien s'nachts wel naar beneden kwam om hem op te halen, maar een paar dagen later hoorden we dat hij het niet heeft overleeft, Erg jammer van zo'n prachtig beestje...

Morgen worden we weer zeer vroeg opgehaald, want we gaan weer terug naar costa rica. Kijken wat we daar weer allemaal meemaken...