Srilanka deel 5

16 april 2019 - Nawagamuwa South, Sri Lanka

De dag erna zijn we naar trincomalee gereden, waar we een moooi hotel aan het strand hadden. Ook een groot zwembad voor de deur, dus gelijk een lekkere duik. Daarna naar het strand gelopen. Toen we daar lekker in het zonnetje lagen, kwamen er allemaal vissermannetjes aangelopen met een gigantisch net. Deze werdt met een bootje een paar km de zee ingevaren, en het andere eind weer naar het strand. Aan beide zijden van het net stond een mannetje of 10, die het net naar binnen begonnen te trekken. Ik stond dat zo eens af te kijken, en besloot die mensen even een kwartiertje te helpen. Nou dat kwartiertje werd dus een uur of 2 in de zinderende hitte trekken aan een net. Helemaal gesloopt was ik. En maria had de rook van haar vingers van het sjekkies draaien voor ons allemaal. Een pak shag er doorheen. Toen we de zak eenmaal op het strand hadden, bleek dat we een mooie vangst hadden. De vissermannetjes waardeerden mijn hulp wel, en boden mij de enige tonijn die we gevangen hadden aan. Hiervoor heb ik vriendelijk bedankt, en gezegd dat ze die zelf mochten houden. Wij hadden toch geen keuken, en die mannetjes konden het beter gebruiken dan wij.

De volgende dag wilden we naar pigeon island om te snorkelen, maar we waren eigenlijk een beetje laat om dit nog te regelen. Dus zijn we naar een leuke strandtent gereden "fernando" maria wilde toch graag snorkelen dus was een loopje gaan doen om wat te regelen. Ze had een vissermannetje geregeld die een boot had, en die een mooie plek wist om te snorkelen. Dus wij s'middags met dat mannetje mee en gesnorkelt. We hadden voor chris ook een klein snorkelsetje, en wilden kijken of dat wat werd. Nou het is ongelooflijk, 3 jaar en hij zwemd zo weg met een snorkel op zijn hoofd, en hij vond het helemaal geweldig onze alleskunner!

Het koraal begint langzaam weer wat op te krabbelen na de tsunami. En toen we weer in de boot zaten om even uit te puffen, kregen we een praatje met dat mannetje over de tsunami. Hij vertelde dat alle huizen en boten weg waren. En wat ook weleens gezegd mag worden. Hij was de eurolanden vreselijk dankbaar, hij vertelde dat heel veel dollars in de zakken van de overheid was beland, maar dat europa het geld zelf besteede, en in de regio waar hij woond binnen een jaar 1000 huizen waren gebouwd en alle mensen die voor de tsunami een boot bezaten, weer een nieuwe boot hadden, en dus hun beroep weer konden uitoeffenen. Dus mensen! Als je geld geeft aan een goed doel. Het komt ook vaak dus WEL goed terrecht!!!

Op de terugweg naar ons hotel kwamen we weer vissermannetjes tegen, die net hun net op het strand hadden. Op het strand lagen heel veel kleine visjes die onze chris oppakte. Hij had de dag ervoor ook al gevraagd of hij ze op mocht eten, en zat nu weer met die visjes voor zijn mond, mij vragend aan te kijken. Dus ik pakte een visje, haalde de ingewanden er uit en spoelde hem een beetje af en zij dat hij die wel op mocht eten. Nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd want hij stopte hem direct in zijn mond, in zijn andere hand had hij ook nog een stuk of 4 visjes, en die propte hij er ook maar gelijk bij. Beetje zand om het af te maken en chris had de buik weer vol. Nou ja, verser kun je ze niet krijgen zullen we maar zeggen...

De dag erna zijn we naar arugam bay gereden. Een rit van een uur of 5 (wat hier totaal geen straf is). Hier hadden we een hutje op het strand. Redelijk basic, maar ja wat ben je nodig op het strand. Maria heeft een yoga lesje meegepakt op het strand, en chris en ik lekker zwemmen. Onze chris heeft een nieuwe hobby. Namelijk : wildpoeppen. Als hij zijn zwembroekje uit heeft weet je hoe laat het is! Er spoelt dan een dikke drol aan of als we bij een waterval zijn zie je ineens een duikboot met de stroompjes meegevoerd worden. Chris zelf vind het reuze interresant om hem te volgen. Nou ja zal wel een fase zijn..

We wilden ook nog graag naar het regenwoud, daar heb je er in sri lanka maar 1 van namelijk sinharaja. Dit is tevens het oudste woud van sri lanka. Dus daar in de buurt een hotel geboekt en voor de volgende dag een tour met gids besproken. We werden opgehaald met een tuk tuk, en na een 20 minuutjes rijden waren we bij de ingang van het regenwoud. Samen met nog 2 duitse meiden en onze gids trokken we de jungle in voor een tocht van een uur of 3 a 4 naar een mooie waterval. Onderweg liet de gids ons van alles zien echt geweldig. Prachtige leguanen, apen, slangen, spinnen, schorpioenen, enz. Te veel om op te noemen. Eenmaal bij de waterval aangekomen hebben we daar heerlijk gezwommen, en heeft chris zijn duikboot weer even uitgelaten..

Maria en ik hebben er al heel wat tochten door de jungle opzitten, maar het valt mij nu toch zwaarder dan voorheen. Ik heb namelijk een groot gedeelte van de trip een klein jongetje in mijn rugzak zitten. En ik kan je vertellen dat dat niet meevalt. Ik was blij dat we weer bij de tuk tuk waren, een litertje of 20 zweet verloren en trillende beentjes. Maar wat een gave tocht was dit!!!

Nou weer genoeg voor vandaag, tot de volgende!!

Gr, jacob, maria en chris

1. Janneke Fruijtier:
    16 april 2019
    Geweldig weer.zal mij benieuwen hoe hij het thuis weer oppikt.groetjes en dikke poes
  2. Hanny Bakker-Dijkstra:
    16 april 2019
    Was weer mooi om te lezen hoe jullie genieten. Een bizonder kind en dat is het. Groetjes
  3. Lummie:
    16 april 2019
    Het was weer geweldig hoe l ang nog dan Gr tante lum
  4. Jacob:
    Donderdag weer terug, komt nog 1 laatste blog denk ik
  5. Henny Barends:
    16 april 2019
    Wat een genot om te lezen!! En die cris mag op het urker strand zijn duikbootje binnen laten. ;)
  6. Jannie:
    16 april 2019
    Kostelijk weer zie het zo voor me hoe je alles omschrijft en zo herkenbaar met chris😂 geniet er nog ff lekker van😘
  7. Kitty:
    16 april 2019
    Nou die Chris is een echte Urker die eet zo de vis vers van de pers op🤣
  8. Moeder kramer:
    16 april 2019
    Wordt nu wel weer tijd om naar de bult te reizen wel een beetje aanwennig Leuke blog weer love jullie 😍