costa rica - panama

23 april 2022 - Bocas Del Toro, Panama

Nou mensen, eindelijk kunnen we weer een verre reis maken. Deze keer naar costa rica (13 jaar terug geweest) en panama (nog nooit geweest)

We vertrekken vanaf schiphol en hebben in panama een overstap, dit leek allemaal voorspoedig te gaan, maar toen we in panama in het vliegtuig zaten, vertrok deze maar niet. het werd steeds heter in het vliegtuig, en toen het uiteindelijk naar verschroeid mensenvlees begon te ruiken, moesten we allemaal het vliegtuig uit. Na 3 uur vertraging en een behoorlijk vervelend kind, mochten we eindelijk het vliegtuig weer in en een klein uurtje later landen we veilig in costa rica.

Een taxi geregeld en naar ons 1e huisje in san jose. Het was inmiddels bijna 24:00 dus even een klein drankje en lekker leggen, niks zeggen. Volgende morgen verschrikkelijk vroeg wakker i.v.m. de jetleg. (het is hier 8 uur vroeger) we hebben een leuk huisje met buitenkeuken. lekker een bakje gezet en ontbeten. De 1e dag lekker aan het zwembad gelegen en wat boodschapjes gedaan. Morgen gaan we naar puerto viejo, dit ligt aan de caraibische kust en is een uur of 5 rijden, dus een transfer geregeld bij caribe shuttle. s"avonds lekker zelf gekookt in onze buitenkeuken, sla met gebakken aardappels en gamba"s. De volgende morgen om 5 uur met een taxi naar het hilton hotel want daar zou de shuttle ons ophalen, toen we al een dik half uur stonden te wachten, maar even gebeld met carib shuttle. Die vrouw zei dat de bus al was vertrokken omdat wij er niet waren. Nou wij stonden toch echt al een 40 minuten voor het hilton hotel! Bleek het verkeerde hilton hotel te zijn. paniek allom natuurlijk, en met 2 dagen bijna geen slaap achter de kiezen begon ik behoorlijk geiriteerd te raken, en kreeg ik zin om dat mens door de telefoon heen te trekken. Wat nu? Dat mens zei dat we heel snel een taxi moesten pakken en dan naar een stoplicht ergens in san jose moesten rijden. Je moet weten san jose is een miljoenenstad en daar zijn honderdduizend stoplichten!! En mijn spaans houd op bij "uno cervesa" . Dus in het hilton een taxi geregeld en die taxichauffeur de telefoon gegeven, nou die kerel kon gelukkig wel spaans en na een half uur door de stad crossen en flink wat dollars lichter, afgezet bij het desbetreffende stoplicht en de bus.

Toen we een uurtje onderweg waren, begon chris een beetje te piepen. Ons arme jongetje werd wagenziek door de hobbelige wegen en bochten in de bergen. Na een keer of 7 kotsen en een va en moe badend in het zweet en an de raand, aangekomen in puerto viejo. we konden ons huisje nog niet in, dus hebben ons af laten zetten bij een restaurand aan het strand. Daar hebben we een lekker biertje gedaan en wat gegeten. Chris heeft lekker gezwommen en met een paar meisjes gespeeld. Zo leuk om te zien dat kinderen elkaar niet hoeven te verstaan om elkaar te begrijpen. Toen chris het water in ging en proefde dat het zout was, schreeuwde hij "hee va, dit waoter is pittig in niet zuut" ha ha hij bedoelde zout, dus nu is het telkens, chris let op dit is pittig water..

Toen de eigenaar van ons huisje stuurde dat we konden komen, wilden we een taxi pakken. Nou dat is hier nog niet zo makkelijk. Als je in azie je teen buiten de deur steekt, word je voor je kanis gereden door de tuk tuks en taxi die je allemaal weg willen brengen. Nou hier dus niet! Een half uur en 10 telefoontjes verder, eindelijk iemand die ons naar ons huisje bracht. Het was nog wel even zoeken want je moet van de hoofdweg af, en dan een hobbel de bobbel paadje op de jungle in.

Maar wat een prachtig huisje hebben we hier, keuken er in en 2 slaapkamers, 2 veranda"s zo midden in de jungle. Bij aankomst direct al heel veel kolibris gezien echt mega! Nou eerst de kots van chris maar even van ons afgespoeld, en toen lopende op pad. Na een kwartiertje lopen waren we er al wel achter dat er een motor moest komen. Ik vind lopen in nederland al niks, laat staan hier in de zinderende hitte!!

We liepen langs een strand en daar waren  een zootje hippies met een vuur show bezig, dus daar hebben we even gekeken, chris vond het heel interesant, maar ook wel een beetje skril. Hij heeft wel 10 keer gezegd "je mugen niet mit vuur spuulen, he va" op de terugweg hebben we lekker bij een restaurantje wat gegeten, en zijn toen lekker vroeg gaan leggen.

De volgende morgen was ik al weer nakende vroeg wakker, dus een lekker bakkie gezet. En om 05:30 zat ik met de camera in de aanslag op de veranda. Nou dat was zeker geen straf, heb heel veel toekans gezien en mooi op de foto kunnen nemen. kolibris vliegen hier net rond als bij ons die vervelende zoemende strontmuggen, en toen ik een rondje door onze tuin liep kwam ik zwart met groene boomkikkertjes tegen, ook bananebomen, annanas planten, mangobomen ontbreken niet in de tuin. Nou mijn dag kon al niet meer stuk. Om 7 uur kwam onze chris mij vergezellen en om 7:30 hebben we moeders wakker gemaakt, omdat ik het niet meer hield en de fotos nu toch echt aan haar moest laten zien...

Na het ontbijt eerst een brommer geregeld, en zijn we naar punta uva beach gereden, mooi groot strand alleen wel hoge golven dus chris moest zijn bandjes om. Nou dat is nogal een strijd want chris is immers al groot? En grote jongens hebben geen bandjes! Na enige uitleg, en diverse dreigementen heeft hij ze toch maar omgedaan en hebben we een heerlijk dagje strand gehad.

Op de terugweg in puerto viejo lekker op terras gezeten, en savonds op de veranda heeft chris vliegtuigjes geverft, en wij lekker geborreld. Weer een geslaagde dag. Benieuwd wat morgen weer gaat brengen...

pura vida!

1. Wilma:
    23 april 2022
    Heerlijk weer om mee te lezen 📖
  2. Alie:
    23 april 2022
    Weer leuk om te lezen jullie avonturen
  3. Grietje Kramer Van eerde:
    23 april 2022
    Wat leuk dat jullie zo genieten,met jullie lekkere jongentjun, lijkt me ook weer een hele mooie ervaring,nu Chris wat ouder is,geniet jelui maat lekker...
  4. Janneke Fruijtier:
    23 april 2022
    Ochai, en wij zien alleen maar mooie foto's van mooie momenten.bloedreis en vreselijk lang wachten dat valt niet mee.maar gelukkig vinden jullie altijd de mooiste plekjes en mooiste huisjes.dikke poes.
  5. Aukje:
    23 april 2022
    Wat een gezelligheid allemaal weer nu lekker genieten 🥰
  6. Riekelt:
    Leuke blog neef
  7. Bram:
    Leuk stukje weer Jacob
  8. Grietje:
    24 april 2022
    Je kunt leuk schrijven! Geniet er maar dubbel van met z'n drietjes! Mooie herinneringen maken!
  9. Marit Koffeman:
    Leuk weer om te lezen:)
    En Jacob: moeders vind de foto's om 08.30 uur ook prachtig om te bekijken dus volgende keer even laten leggen;)